Zarządzanie organizacją i Projektami IT
Aby czymś zarządzać i optymalizować, najpierw trzeba to coś zdefiniować, potem mierzyć, a na końcu wyciągać wnioski i podejmować decyzje, a następnie … znów redefiniować, mierzyć itd. Właściwe rozumienie mierzonych miar i celu ich mierzenia jest kluczowe. Ten artykuł jest o mierzeniu utylizacji i efektywności.
Na początek słowo wyjaśnienia.
W artykule posługuję się pojęciem „zasób”, ponieważ to pojęcie rozumiem szarzej niż tylko Pracownik, bo to może być Freelancer, Poddostawca, Kooperująca osoba itd. Co nie oznacza odhumanizowanie osób świadczących pracę po stronie Dostawcy (których serdecznie i gorąco pozdrawiam). Z góry przepraszam za tak przyjętą konwencję nazewniczą w artykule.
W kilku firmach miałem okazję budować dedykowaną metodykę, głównie dla systemów ERP. Elementem tych metodyk zawsze była część związana z kontrolą wykorzystania zasobów pozwalających na optymalizację zarówno ich działań jak i ich zarządzaniem. I tu pojawia się pojęcie utylizacji, czym jest, a czym nie jest oraz oraz jak dalekiej wnioski można na jej podstawie wyciągać.
Miałem wiele pasjonujących i gorących dyskusji na temat utylizacji z osobami decyzyjnymi, w których przekonywałem adwersarzy, że niewłaściwe rozumienie pojęć prowadzi do niewłaściwych wniosków i szkodliwych biznesowo i kadrowo decyzji. Parę razy obserwowałem skutki takich działań, gdzie na podstawie „utylizacji” oceniano kto jest, a kto nie, potrzebny w firmie. Czego efektem nierzadko było zwalnianie osób potrzebnych i/lub kreatywnych ze względu na niską utylizację, przy zachowaniu osób "kreatywnych" w osiąganiu wysokiej utylizacji, choć w rzeczywistości mało produktywnych. Parę firm poszło jeszcze dalej w tym kierunku. Zbudowało i oparło na tym system „motywacyjny” nagradzając za wysoką „utylizację” ...
Stąd wydaje mi się, że „utylizacja” jest kluczowo ważnym tematem.
Zacznijmy od początku:
Utylizacja zasobu jest to wyrażona procentowo lub godzinowo liczba godzin jakie dana osoba przepracował na rzecz organizacji (firmy), do liczby godzin jakim organizacja otrzymała od danej osoby zatrudniając ją do pracy. W tym rozumieniu jest to pojęcie odnoszące się wykorzystania potencjału godzinowego danej osoby na rzecz organizacji. Z tego nie jeszcze nie wynika wprost czy dana osoba jest czy nie potrzebna i czy jej praca jest efektywna finansowo.
Efektywność finansowa zasobu jest to odniesienie przychodów, które dany zasób generuje do kosztów zasobu. W ty rozumieniu odnosi się to informacji finansowej, na ile organizacja zarabia lub nie na danej osobie. Z tego również jeszcze nie koniecznie wynika wprost czy dana osoba powinna lub nie pracować w organizacji (o czym na końcu artykułu).
Mylenie tych pojęć lub uwzględnianie wyłącznie jednego z nich do podejmowania decyzji biznesowych i kadrowych jest błędne. Zawsze trzeba rozpatrywać oba na raz i również uwzględnić perspektywę kompetencji, inwestycji oraz tego co Klienci potrzebują.
Wskaźnik:
Aby o czymś mówić, na podstawie tego podejmować decyzję to należy najpierw nauczyć się to mierzyć - stara zasada (osiąga się cele z dokładnością ich określenia i obiektywnego pomiaru). Dlatego na początek chciałbym przedstawić kilka perspektyw wskaźników, które mogą pomóc przy podejmowaniu decyzji biznesowych.
Uwaga: zadaniem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwag co powinno być liczone, a nie jak. Poza tym formuła blogu też ma swoje ograniczenia. Dlatego nie podaję konkretnych wzorów, ale zachęcam i zapraszam do indywidualnego kontaktu.
Zacznijmy od paru wskaźników pozwalających ocenić zarządzanie czasem zasobów (utylizację):
Na tej podstawie można:
Wskaźnik ten powinien być częścią systemu motywacyjnego oceniającego przede wszystkim Kadrę Zarządzającą pod kątem aktywnego działania na rzecz wykorzystania Zasobów oraz realizowania prac dla firmy.
Wydaje się, że wartość tego wskaźnika powinna oscylować ok 80% dostępnego capacity Zasobu. Te pozostałem 20% powinno być buforem na nieoczekiwane zdarzenia wymagającego wsparcia oraz prac administracyjnych np. rejestracja czasu pracy, rozliczenia delegacji, badania itd.).
Wskaźnik ten powinien być wyliczany dla Zasobu i Działu. Wskaźnik netto Działu to wszystkie zasoby sklasyfikowane jako produkcyjne w dziale. Wskaźnik brutto z uwzględnieniem capacity Kadry Zarządzającej Działem. Z porównania tych wskaźników można wnioskować o ograniczeniach potencjału produkcyjnego Działu wynikających z zarządzania Działem.
Na jego podstawie można:
Wskaźniki te powinny być częścią systemu motywacyjnego oceniającego Kadrę Zarządzającą oraz Zasób.
W ramach Projektu takie wskaźniki można również przypisać Project Managerowi jako ocena skuteczności działań na projekcie na rzecz sprzedaży jak największej liczby godzin fakturowanych, a zmniejszania godzin niefakturowanych. Oczywiści przy dostarczeniu oczekiwanej wartości dla Klienta. Co chciałbym podkreślić.
Uwaga. Powyższe wnioski odnoszą się do modelu sprzedaży Zasobu w głównej mierze typu T&M. W modelu sprzedaży Fixed Price lub mieszanym do właściwego wnioskowania będą potrzebne inne wskaźniki (np. efektywności finansowej).
Na jego podstawie można:
Wskaźniki te powinny być w szczególności interesujące dla top managementu, który musi mieć wiedzę i sterować strategicznie czym się firma w największym stopniu zajmuje, optymalizować wykorzystanie zasobów nadając strategiczne kierunki.
Wskaźniki pozwalające ocenić efektywność finansową Zasobów:
Na jego podstawie można:
Wskaźniki te powinny być częścią systemu motywacyjnego oceniającego Kadrę Zarządzającą Działu, Project Managera realizującego projekty tymi Zasobami pod kątem aktywnego działania na rzecz optymalizacji finansowej działań. Szczególnie ważne wskaźniki dla realizowanych prac w trybie Fixed-Price.
Na jego podstawie można:
Wskaźniki te powinny być częścią systemu motywacyjnego oceniającego Zasoby oraz Project Managera pośrednio również Resource Managera i Działu.
Wskaźniki pozwalające ocenić kreatywność Zasobu:
Na jego podstawie można:
Opcjonalne wskaźniki, które mogą być częścią systemu motywacyjnego oceniającego Zasobu oraz Project Managera pośrednio również Resource Managera i Dział. W szczególności ważne wskaźniki dla prac typu Fixed Price, gdzie kluczowe jest zrealizowanie prac poniżej planowanego kosztu co przekłada się bezpośrednio na marżę.
Na jego podstawie można:
Wskaźniki te powinny być częścią systemu motywacyjnego oceniającego Zasobu oraz Project Managera pośrednio również Resource Managera.
W powyższych przykładach jest odniesienie głównie do Zasobu. Jednak należy je rozumieć, że te same wskaźniki można (należy) liczyć dla Działu, Projektu i w różnych okresach obliczeniowych (rok, kwartał, miesiąc) jak również z uwzględnieniem ich planowanego szacowania, prac w toku (stąd w opisie sformułowanie grupa wskaźników). Tak jak parę razy już podkreślałem wskaźniki powinny współgrać z metodyką i dalej odpowiednią rejestracją danych. Wtedy ich liczenie nie nastręcza wielkich problemów, a dodatkowe ustalenia dla nich granicznych wartości, przy których pokazują się wyłącznie przekroczenia granicznych wartości, ograniczamy maksymalnie czas osobom zarządzającym na ich analizę i jednocześnie zwiększamy trafność podejmowanych decyzji, a tym samym istotnie wpływamy na rentowność biznesu.
Uwaga: W systemie zarządzania IMS4POs uwzględnia odpowiednie parametry kontrolingowe, pozwalające naliczać powyższe wskaźniki, przy równoczesnym nie angażowaniu Zasobów na wypełnianie tych parametrów przy rejestracji godzin pracy.
Reasumując:
Wszelkie wskaźniki odnoszące się do perspektywy godzinowej (utylizacji) pokazują obraz z perspektywy zarządzania zasobami i ich pracą. Wszelkie wskaźniki odnoszące się do wartości godzin (tzn. godzina x przychód, godzina x koszt) pokazują obraz z perspektywy finansowej wykorzystania potencjału Zasobów. Dopiero złożenie tych dwóch perspektyw oraz pozostałych czynników rynkowych i wewnętrznych w firmie daje całościowy obraz do podejmowania decyzji
.
Systemy motywacyjne (bonusy) raczej powinny opierać się na perspektywie finansowej. Natomiast oceny pracy Zasobów, Działów na perspektywie zarządzania zasobami (utylizacji).
Zachęcam do współpracy, ponieważ niniejszy artykuł to wstęp do tematu i wskaźniki są tylko częścią większej całości.
UWAGA. Dla pełni oceny sytuacji brakuje jeszcze wskaźników pokazujących perspektywę kompetencji zasobu. Dlaczego? Często wysokie kompetencje to wysokie koszty i niska Efektywność Finansowa. Z drugiej strony, bez tych osób niektórych przedsięwzięć nie dałoby się przez firmę pozyskać, a potem zrealizować. Dlatego w kolejnym kroku analizy powinna być uwzględniona perspektywa kompetencji oraz planowanych inwestycji w firmie.
Zaproszenie
Jeśli interesuje Ciebie jakaś tematyka, która warta jest opisania w blogu lub chciałbyś się podzielić własnym tekstem lub przemyśleniami, proszę skontaktuj się ze mną, prześlij propozycję teksu. Ten blog może być forum wymiany myśli na temat zarządzania organizacją, czy też Projektem IT.
Zaproszenie
Jeśli interesuje Ciebie jakaś tematyka, która warta jest opisania w blogu lub chciałbyś się podzielić własnym tekstem lub przemyśleniami, proszę skontaktuj się ze mną, prześlij propozycję teksu. Ten blog może być forum wymiany myśli na temat zarządzania organizacją, czy też Projektem IT.